Klinikresan på smögen

Så nu ska jag äntligen berätta hur klinikresan på smögen var.

Torsdag: Vi tog tåget från K-holm till Hallsberg (staden gud glömde) för att byta tåg. Efter tågbytet var det raka vägen till Göteborg. När vi kom fram bytte vi till buss, efter 2 timmar så var vi äntligen i smögen. Solen lyste och det var fantastiskt fint.

Vi chekade in på hotellet samt åt lunch där. Sen åkte vi ut med båt till Hållösta ö, där fick vi en guidad tur. Vi vart sen uppdelade i lag då vi skulle ha bl.a dragkamp och skatt jakt. Det var en roligt eftermiddag ute på den fina ön.

På kvällen vart det skaldjursfrossa till middag i en sjöbod. Det bjöds på mängder av färska havskräftor samt räkor. Vi vart mätta och belåtna, det smakade gudomligt gott.

Fredag: Frukost på hotellet vid 7 tiden. Sen vid 8 tiden begav vi oss ner till hamnen för att åka ut på hummersafari. Vi fick byta om till överlevnadsdräkter som skulle skydda oss mot kyla, de fungerade även som flytvästar. Vi åkte ut på sjön och drog upp hummertinor ihopp om att fånga några hummrar. I de 6 första tinorna fick vi bara en massa krabbor, fast det gjorde inte oss något. Men sen drog vi upp en tina med 2 st hummrar i som fick stanna kvar på båten. Vi tog en lite fika paus sen med kaffe och bulle.

När fikat sen var slut fortsatte vi jakten på hummrar. Vi lyckades dra upp en 60 cm lång och 2 kg tung hummer som var blå. Det var en riktigt maffig hummer må jag säga. Vi fick dock släppa tillbaka den då det var en hona som var full med rom. Fiskaren berättade för oss att det var inte så jätte ofta de fick upp blåa hummrar. Så vi vart jätte malliga att vi hade lyckats med det.

Kom i hamn vid lunchtid då vi begav oss till en utav de lokala krogarna för att avnjuta en god lunch. Eftermiddagen fick vi disponera fritt så jag valde att simma i hotellpoolen samt att bubbla lite bubbel pool. Jag avslutade eftermiddagen med aroma massage. Hela kroppen vart masserad med en avslappnande olja. Det var otroligt skönt.

På kvällen vart det 5 rätters hummersupé på hotellet. Maten var jätte god, det enda lilla minuset var att det tog lite tid. Vi satt och åt middag i lite mer än 4 timmar. Det gick fort att äta rätterna men mindre fort att få de. Men det var inte hela världen.

Lördag: Packade ihop resväskan, åt frukost och sen chekade vi ut. 8.15 satt vi på bussen till Göteborg, sen vart det raka vägen hem till K-holm med tåget. Var hemma i stan vid 13 tiden, det var skönt att komma hem till lägenheten samt till hjärtat.

Summering: Det var en kanon trevlig resa med mina goa kollegor. Det vart många skratt under dessa 2 dagar i det fantastiska smögen.