Efterlängtade fredag

Så var veckans bästa dag här, fredag. Som grädden på moset så slutade jag redan vid lunch i dag vilket gör att helgen känns lite längre.

Fixade lite ärenden på stan och fyllde på förådet med köttfärs vilket är en produkt som det går åt mkt utav i detta hushåll. Men man kan ju hitta på och göra så mkt gott med den.

När jag kom hem vid 2 tiden så var sambon redan hemma, han hade städat köket och plockat iordning i huset ♥

Mat i magen har vi fått, nu är det slöa i soffan en stund som gäller. Lite senare ikväll så blir det att fara in till gymmet och träna lite.

It´s time for murder

Det har redan hunnit blivit onsdag och halva arbetsveckan är gjort. I dag har det varit jag vet inte rikigt vad jag ska säga om dagen. Den har flytit på bra men har endå varit seg, kan bero på att jag fick huvudvärk som kom och gick.

Sen vart jag super seg på eftermiddagen, nästan så en power nap skulle ha behövts. Det fick istället bli 2 koppar varm choklad men det gjorde varken till eller från förutom att jag blev kissnödig.

Det var skönt att jag hade fixat i ordning dagens middag crabbfishpaj redan i går. Så det var bara att hugga in på den när vi kom hem.

Tagit en varm dusch, kört igång en maskin tvätt och så har vi stängt av pelletspannan då den ska sotas ur ikväll. Men innan pannan får sig en omgång så är det dags för lite mord.

Ska fortsätta läsa en utav deckarna jag lånade hem utav min mor för några dagar sen.

Inga måsten söndag

Då har man ställt om klockan till vinter tid och det var faktiskt inte fy skam att få 1 timmes extra sömn. Men jag antar att det inte bli lika skoj i morrn när man ska upp till jobbet och det är kolsvart ute.

I dag har jag struntat i de flesta måstena förutom att skriva en 4 veckors lång matlista och storhandlat. Men annars gled jag runt i pyjamas fram till lunch.

Kletade i en färgbomb i håret, revlon 500 purple red och resultatet vart kanon. Tvättat några maskiner tvätt samt letade upp min prynads drake som fick stå på den nya piedestalen.

Ringt mamma och bett henne samla ihop lite bra deckar böcker som jag ska hämta i morrn kväll. Ska även ta och beställa några nya deckare, fjällbackamorden av Camilla Läckberg.

Min lördag

Bakat kanelbullar och blåbärsmuffins. Städat huset samt tagit en fika med natha och lovi. Avslutar dagen med ett träningspass på gymmet.

Kreativ

Så var halva arbetsveckan gjord, så skönt! Slutade redan vid lunch i dag så jag begav mig hem en sväng till mina föräldrar.

Handlade sen påvägen hem, tvättat kläder och läst lite skvaller innan det var dags att fixa middag. Den var lagom klar tills sambon kom hem från jobbet.

Har på sistonde känt hur kreativiteten/pyssel sugen kommit tillbaka. Handlade en piedestal utav ett gammalt par i går, så den har jag ruggat upp ytan på då den vita färgen hade gulnat lite.

Så nu står den nere i hobbyrummet och trokar, ska stryka på ett andra lager med vit färg innan den är klar. Köpte en fin blomma på ica maxi som sen ska få pryda den.

Annars så har tanken på att införskaffa sig en symaskin vaknat till liv. Att kunna sy egna gardiner, kuddöverdrag m.m. Hade inte tänkt skaffa någon superfancy utan en enkel med inte allt för många high tech inställningar.

Helgen

Gjort höstfint på framsidan med ljung.Sorterat mina smycken, de på bilden är enbart mina smycken från rockastellaa.
Mitt dressing room vart klar, tack älskling ❤ Städat bort sommaren på altanen och köpt en ny blomma till köket. Haft vänner på fika, snart gymmet och sen avslutas kvällen med en deckare.

När kylan kommer - Stickat & varmt från HM

Fredag i morrn

Veckan har gått varken snabbt eller långsamt. Skulle mer säga att jag stundtals har gäspat mig igenom denna vecka.

Det är mörkt och ruggit på morgonen, lagom som man har kommit hem och fått mat i magen så är det mörkt ute igen. Usch och fy för denna årstid, gillar inte varken kylan eller mörkret. Jag är en sommar och värme älskare men sen så är jag ju ett sommarbarn.

I morrn så är det ju äntligen fredag och ännu bättre är att jag slutar redan vid lunch whoop whoop! Ska flaxa runt stan och fixa lite ärenden. Blir även en sväng hem till päronen sen på kvällen är det jag som kommer ligga nerbäddad i soffan med en varm filt.

H&M Home - Ja tack

Effektiv tisdag

Usch vad mörkt och ruggit det var i morse när jag klev upp. Det är sådanna dagar man bara vill ligga kvar under täcket och bara va,

Dagen har gått fort men det kan bero på att vi hade en kurs i ca 2 timmar under dagen. Det var en kurs om tandvårdsrädsla och hur vi kan göra för att hjälpa de som är rädda. Riktigt bra kurs då vi har en hel del kunder som är riktigt rädda för allt vad tandläkare heter.

Istället för att slå ihop som ett korthus när vi kom hem så såg jag till att vara effektiv och beta av att göra listan. Så medans sambon fixade middagen tog jag ett varv med dammsugaren på nedervåningen.

Har varit iväg en sväng till återvinningsstationen med en massa kartonger. Det får dock bli en sväng till tippen på fredag då jag inte fick med mig allt som ska kastas.

Laxsoppa

Ingredienser:

500 g laxfilé ☆ 1 liter fiskbukjong   2 dl grädde  ☆ 100 g champinjoner ☆ 1 röd paprika ☆ 6 scharlottenlökar  1 dl finhackad purjolök  2 dl färska broccoli buketter ☆ 2 msk olivolja ☆ 1½ tsk curry ☆ 1½  tsk torkad oregano  ☆ salt & peppar  ☆ färsk hackad bladpersilja

Skiva champinjonerna, hacka paprikan. Skala och skiva scharlottenlöken och fin hacka purjolöken.

☆ Häll olivoljan i en stor kastrull. Tillsätt curry, oregano, champinjoner, paprika, lök, purjolök och låt fräsa i någon minut. Häll på buljongen, grädden ovh låt koka i ca 8 min.

☆ Skär laxen i mindre bitar  och bryt broccolin i små buketter. Lägg ner i soppan och låt sjuda i ca 5 min.

Krydda med salt& peppar och ev. med mer curry. Strö på hackad persilja före servering.

Svampmacka, kanelbullar och löv

Lördagen började med sovmorgon innan lite frukost fick slinka ner i magen. Fixade till mig och åkte in till stan för att handla samt göra ett stopp hos mina föräldrar.

När jag kom hem till de så bjöd de på en svampmacka med trattkantareller på, nom nom. Skulle lätt kunna ha tryckt i mig 2-3 st sådanna mackor.

Bakade ett gäng med kanelbullar och lagom som de var klara fick jag fikasällskap utav sambon och svärfar. När de hade åkt så städade jag hela undervåningen.

Efter middagen så klippte sambon gräsmattan och själv krattade jag löv. Fick ihop en skaplig hög, så i morrn blir det att fylla soppsäckar med löv.

På tal om i morrn så har jag en del kvar att göra på den där att göra listan som jag har. Bl.a så ska övervåningen städas, köra två maskiner tvätt, steka köttbullar, göra laxsoppa, ta hand om lövhögen samt träna. Ja som ni ser så har jag ju inga problem med att få dagen i morrn att gå haha.

Men nu ska det glos på teve en stund innan vi åker in till gymmet.

Bilder från Turkiet

Bilder på hotell entren, lite butiker som låg brevid hotellet, lobbyn, ena toaletten, trädgården
mellan hotellbyggnaderna, schackspel i trädgården, och bilder från 2 av poolerna.

Så var det äntligen fredag!

Veckan har traskat på i skaplig takt även fast jag har varit sjukt trött.

Har inte spelar någon roll att man kommit i säng tidigt och sovit gott under natten. Tror det är det här höstvädret med mörker och regn som har påverkat än.

Listan med saker att göra har byggts på men jag börjar sakta med säkert beta av den.

Det gäller bara att få rutin och arslet ur vagnen så blir det bra.

Ikväll blir det middag på Harrys för mig och sambon. Skönt att lyxa till det ibland med sånt då vi inte är några personer som slösar pengar på varken alkohol eller ute kvällar på krogen.

Bullar,kakor,chokladbollar

Nu ikväll fick jag värsta baksuget. Vart så sugen på att baka kanelbullar, hallongrottor, rocky road, chokladbollar you name it.

För att dämpa baksuget lite så rörde jag ihop en sats med chokladbollar som står i kylen nu. De ska bara stelna sen tänke jag mysa ner mig i soffan med en kopp teé och en chokladboll.

Till helgen blir det nog allt att baka åtminstonde kanelbullar. Rocky roads får det bli närmare jul, fast det är ju snart. Det är ju bara 79 dagar kvar till julafton så det börjar bli dags att ta tag i julklappar och julkort.

Utflykt med jobbet: Kolmården

I fredags så packade vi in hela kliniken i en buss och åkte på en heldags utflykt till Kolmården. När vi kom dit vart det först ficka sen åke vi iväg till safariparken.

Vart indelade i två grupper så fick vi går runt och besöka olika djur, vissa fick vi gå in till andra gick i hägn. Hade jätte bra djurskötare som berättade om djuren vi fick träffa.

Efter rundturen vart det lunch följt av verksamhetsplanering. Sen delade vi upp oss i grupper och hade lekar vilket var skit kul! Hade 1 timme fritt sen, jag spenderade den timmen nere i hotell spa:t med att bada bubbelpool.

Vi avslutade dagen med middag innan packade in oss i bussen för att åka hem.