Energi tjuvar

Det slog mig för ett tag sen att de vännerna/bekanta jag umgicks med förr, många av de var riktiga energi tjuvar som sök musten ur en.

Det ända de i stort sätt gjorde var att klaga över sina problem de hade. Misstolka mig inte nu, alla vi människor har problem som vi ibland behöver klaga lite över. Även jag klagar över mina problem ibalnd. Men skillnaden var att de gjorde aldrig något åt sina problem, de klagade bara över de.

Vissa hade problem med att pengarna inte räckte hela månaden. Men istället för att göra något åt saken så fortsatte de bara klaga över det. Det är väl bättre då att se över ifall man kan spara in pengar på något.

Man kan ex fika hemma hos varandra istället för ute på fik. Sluta göra onödiga inpuls köp, inte gå ut på krogen och supa så ofta samt göra matlistor. Alla dessa saker gör att man kan spara in lite pengar och sen kanske unna sig något man verkligen vill ha.

Och för att få in lite extra pengar kan man sälja saker man inte använder längre. Rensa ut garderoben och sälj de kläderna du inte längre använder eller kan ha.


Andra hade problemet att de inte hittade något jobb (vissa ville nog inte jobba heller). Visst det var/är tufft att hitta jobb då det många sökanden till få jobb. Men bara för det så ska man inte ge upp. Skriv jobbansökningar till jobb även fast det de söker kanske bara stämmer in 1/3 av vad du kan. Det är bättre att chansa, föör vem vet man kanske får jobbet.

Sen de andra som jag inte umgås med längre, de kunde bara ses när det passade de. Och det skulle alltid vara på deras villkor. I längden blir det jobbit och träligt, så tillslut orkar man inte höra av sig till de. I en vänner relation så måste man kunna både kompromissa samt kunna ge och ta.

Det fanns också de som nästa bara hörde av sig när de ville ha skjus något stanns. Visst kan jag vara snäll och ställa upp och köra mina vänner ibland. Men någon måtta får det vara på det. Bara för att jag har körkort och bil betyder det inte att jag är någon gratis taxi.

Men de jätte fina vännerna som jag har kvar och umgås med i dagens läge, de är inga energi tjuvar. Istället så tillfär de lite extra energi, samt att vi försöker se till att peppa varandra och det är så det ska vara.

/M

Ditt ord
Postat av: Madde

Jag håller med dig helt i de du skrivit :) Skönt är att man har sållat där på vilka som verkligen är vänner och inte..



Åh jag är så glad att vi har er, ni är underbara <3

2011-03-28 @ 21:27:51
URL: http://shabo.blogg.se/
Postat av: Maddiie

Och jag är glad över att vi har er <3

2011-03-28 @ 21:41:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0