Turkiet

Fredagen den 2/9 tog vi tåget upp till sthlm för att sen ta ett annat tåg ut till arlanda. Vi åkte från stan vid 10 tiden, tänkte att det kan va bra att ha god marginal upp till arlanda även fast planet inte skulle lyfta förens kl 18.

Lagom som vi hade passerat flen tror jag det var fick jag ett sms från guide online (en gratis tjänst fritidsresor erbjuder) där det stod att vårat plan var försenat. Den nya avgångstiden var beräknat till 22.20, kul eller inte.

De ringde även och kollade så jag fått sms och tycke det var olyckligt att vi redan var på väg upp till arlanda. Men vi fick göra det bästa utav situationen, synd bara att detta skulle inträffa första gången älsklingen skulle flyga.

Väl på arlanda gick vi upp till ena resturanden, bänkade oss i soffan med en öl/cola och tittade på en film på datorn. Vid 15 tiden så fick vi cheka in resväska så vi slapp släpa runt på den, fick även 200 kr i kompenskation att handla mat eller taxfree varor pga flygförseningen.

Vi käkade middag vid 17 tiden innan vi sen gick igenom passkontrollen för att sen kunna gå runt och kolla bland alla taxfree varor. Det var en lång och seg dag upp på arlanda då det inte finns så mkt att göra där men efter många timmar så var det äntligen dags att borda planet.

Vi hamnade näst längst bak i planet och hjärtat fick fönsterplatsen. Synd bara att det var så mörkt ute när vi åkte, hade varit roligare för honom att kunna kolla ut när det hade varit ljust ute.

Älskligen var nästan lugn som en filbunke när vi satte kurs rakt upp i luften. Vi bestälde lite chips och drickbart att förtära under resans gång.

Vi landade i turkiet och dalaman vid 4 tiden, sen vart det en busstur på nästan 2 timme innan vi var framme vid vårat hotell kl 6 på morgonen. Efter att vi chekat in så stupade i vi säng men var uppe redan kl 9 för att äta frukost sen vart det sängen igen. Hela lördagen gick åt till att vila upp sig och installera sig.

Resten utav veckan har bestått utav sol och bad, har gått upp kl 6.20 (5.20 svensk tid) varje morgon för att gå ner till stranden och lägga ut våra handdukar för att få solstolar. De gick åt fort där nere då de flesta som bodde på hotellet var soldyrkare.

Efter att ha varit nere på stranden och paxat solstolar vart det upp och lägga sig i sängen för att sova en stund till innan det var dags för frukost. Kan ju säga att vi har ju inte gjort något annat än ätit känns det som. Det var frukost mellan 7.30-10 sen lunch 12.30-13.30 följet med snacks kl 15-16 och sen var det middag kl 19.30-21.

Vi har inte bara solat, badat och ätit en massa mat utan vi gick lite längst strandpromenade ena kvällen och sen har vi tittat på en massa filmer på datorn. Hjärtat har även försökt lära mig spela schack och det gick sådär, jag förstod mer än vad jag trodde jag skulle göra.

Det har varit runt 32 grader varmt varje dag i skuggan och på kvällarna har det väl landat på en 29-30 grader. Men det har varit en rätt så behaglig värme då vi har bott precis vid havet så då blir det lite friskare luft sen så är det ju inte samma värme som det blir här hemma i sverige på sommrarna.

Sista dagen i turkiet som var i fredags den 9/9, vi skulle ha chekat ut redan kl 12 men jag betalde en liten slant så fick vi ha kvar rummet till kl 16. Han sola och bada lite på förmiddagen, sen efter lunch så tog vi en lite tupplur då vi visste att det skulle bli en lång kväll/natt.

Gick till en resturan brevod vårat hotell och käkade middag vid 17 tiden och sen vid kl 19 kom bussen och körde oss till flygplatsen. Vi spenderade bara 2½ timme på den turkiska flygplatsen innan det var dags att gå om bord på planet och flyga hem till sverige.

Ingen utav oss sov någon ting på planet hem så vi var bra trötta och stela när vi landade 03.20. Vi fick våran väska relativt fort och sen knatade vi ut till chrille som stod och väntade på oss. Tack snälla du som ställde upp och körde hem oss från arlande, det var guld värt.

Kl 6.15 hade vi landat innanför dörren här hemma i våran lägenhet och det var helt underbart att få krypa ner i sin egen säng. Det dröjer nog ett tag innan hjärtat och jag åker på en ny solsemester då det inte riktigt var hans kopp utav te så att sänga. Men vi funderart på att flyga och ta en weekend på irland i vår som kommer.

Oj det vart ett riktigt långt inlägg så det är väl bäst jag avslutar det med lite bilder från semestern.

/M

Stranden vid vårat hotell, fanns plats för många soldyrkare

Hjärtat badade för första gången på ca 5 år

En del utav efterrätterna som brukade serverat till lunch/middag