Massa kakor

Bakade lite kakor tidigare i dag och många vart det oxå. Tror det blev ca 40 st men de lär gå åt fort då hjärtat tycker att de är super goda. Får lägga undan några i frysen så inte allt går åt på en gång.

Dessa kakor är super lätta att göra vilket gör det roligare att baka, det tycker jag ialla fall. Det är inga speciall ingridienser och man behöver inte vara ett proffs för att göra de :)

Till schackrutor beöver du:
4½ dl vetemjöl
1 dl strösocker
200g margarin/smör

Smaksättning:
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Sätt ugnen på 200 grader sen blandar du mjöl, socker och matfett i en bunke. Dela degen mitt itu och lägg i varsin bunke. Blanda ena delem med vaniljsocker och den andra med kakao. Rulla ut degen i 4 jämna längder (2 ljusa & 2 mörka). Lägg en ljusläng brevid en mörklängd, lägg sen den andra mörk längd ovanpå den ljusa längde och gör lika dant med den sista ljusa längden. Tryck ihop de lite lätt och skär ca 3-4 mm tjocka skivor. Lägg de på en plåt med bakpapper på. Grädda mitt i ugnen i ca 10 min. Du får ut ca 50 kakor beroende på hur tjocka skivor du skär.




Ditt ord

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0