Recept på lökpaj

Lökpaj ca 8 port
 
Du behöver:
125 g smör
2½ dl vetemjöl
2 msk kallt vatten
 
Fyllning:
1½ kg gul lök
lite smör
2 tsk torkad basilika
1-2 tsk kinesisk soja
drygt 1 dl vispgrädde
nymald svartpeppar, salt
1 uppvispat ägg för att pensla med
 
Börja med pajdegen, finfördela smöret i mjölet. Tillsätt det kalla vattnet & arbeta sedan snabbt ihop till en smidig deg. Det går bra att använda matberedare.
 
Forma degen till en platt rundel och lägg den kallt medans fyllningen görs.
 
Skala & skiva löken. Smällt smöret i en stor stekpanna, lägg i löken & låt den mjukna på medelstar värme. Rör om ibland, tillsätt sen basilika, soja, grädde & nymald svartpeppar. Smaka av med salt.
 
Blanda om & ställ åt sidan för att svalna. Kavla tunt eller tryck ut pajdegen i en pajform, ca 25 mcm i diameter. Nagga med en gaffel & förgrädda ca 10 min i 200g.
 
Fyll pajskalet med löken, låt det gärna bli lite högt i mitten - ser mkt godare ut. Kavla ut resten av degen till ett tunt lock så det täcker kanterna. Tryck försiktigt till runt kanten md tummen. Skär med en vass kniv små lufthål i mitten av locket.
 
Pensla på det uppvispade ägget. Grädda ca 30 min eller tills pajen fått vacker färg.
 
Hoppas det ska smaka :)
 
 

Ditt ord
Postat av: malin

Låter spännande, dock är jag inget fan av lök.. åååh egen olja :D kul att testa egna saker sådär. kan ju inte bli mer än rätt eller fel :) magen gör faktiskt inte alls ont nu efteråt, förra gången var hemsk så jag förväntade mig samma men icke, jag drog iväg och körde.. fast när jag säger jaaa jaa jag tar det lugnt så blir det allt annat än lugnt xD

2012-08-16 @ 11:49:55
URL: http://formenmotettrikareliv.blogspot.se/
Postat av: F R I D A - M A R I A

Låter himla gott!
- Du får ha en trevlig dag du med :) Jag ska möta upp en kompis och eventuellt grilla med några vänner ikväll, vad ska du själv hitta på?

2012-08-16 @ 13:23:59
URL: http://frida-maria.com
Postat av: elle

Älskar att du är rockabilly! Shit älskar det :D!

2012-08-16 @ 13:41:26
URL: http://nattstad.se/elle.h
Postat av: malin

jaa verkligen! men när man väl kör på och inte märker av smärta eller dyligt så fortsätter man ju bara.. älskar när man sliter ut sig lite extra. idag körde jag massa mysko övningar på gymmet.. eller jaa mysko va dom inte men jag har alltid kallat dom saker o man har liksom glömt riktiga namnen så jag skrev ner dom idag xD

2012-08-16 @ 13:50:26
URL: http://formenmotettrikareliv.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0