Smaksätta olja

I dag har jag testa att smaksätta min egen olja. Jag köpte rapsolja då den är neutral i smaken och passar perfekt att smaksätta. Jag valde att smaksätta den med vitlök och timjan.
 
Du kan smaksätta rapsoljan med vilka kryddor som helst som svartpeppar, chilipeppar, torkad chili frukt osv osv.
 
Jag stoppade ner skalade vitlöksklyftor som jag delat på mitten och några kvistar av timjan i en glasflaska. Fyllde sen flaskan med rapsolja och tillförslöt med en kork. Oljan ska stå kallt och svalt, den håller upp till ca 3 veckor.
 
Den passar bra att ha i sallader, ringlad över klyftpotatis. Det är bara fantasin som sätter stopp för vad man kan använda den till.
 
Varför inte göra en flaska med egen smaksatt olja och ge bort i present till någon. Lär med säkert uppskattas av den som får det :)
/M
 

Använde mig av det här
 
Resultatet

Ditt ord
Postat av: malin

åååh det vart ju riktigt bra.. ser snyggt ut! :D har du vågat smaka?! ^^ går ju alltid ha som prydnad i värsta fall xD

2012-08-16 @ 15:48:36
URL: http://formenmotettrikareliv.blogspot.se/
Postat av: Sabina

Det där var en bra idé! Kanske provar jag med någon dag... Hoppas det blev bra resultat!

2012-08-18 @ 20:47:56
URL: http://sabinasfoto.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0